Amaç ve Kapsam

ETKİNLİĞİN AMACI

Gastronomi, disiplinler arası bir alandır; sosyal ve kültürel bilimlerden beslenmeye, kimyadan biyolojiye, hatta müzik ve psikolojiye kadar geniş bir yelpazede etkileşim içindedir. Moleküler gastronomi ise bu disiplinler arası etkileşimi, gıda maddelerine bilimsel yöntemler ve teknolojiler uygulayarak sanatsal bir boyut kazandırma çabası olarak tanımlanabilir. Türkiye gibi turizmde önemli bir potansiyele sahip olan bir ülkede, moleküler gastronominin yaygınlaşması büyük önem taşımaktadır. Son yıllarda, moleküler gastronomi ile nörogastronomi arasında güçlü bir ilişki kurulmaya başlanmıştır. Nörogastronomi, gıdaların duyusal özellikleri ile beyin arasındaki karmaşık etkileşimi inceleyen yeni bir bilim dalıdır. Tat, aroma, doku gibi duyusal özelliklerin beyinde nasıl algılandığı ve işlendiği bu disiplinin temel ilgi alanlarındandır. Nörogastronomi, nörobilim ile iç içe geçerek hızla gelişen ve farklı disiplinleri bir araya getiren multidisipliner bir alandır. Nörogastronomi, gıda mühendisleri, beslenme uzmanları, nörologlar, psikologlar ve mutfak sanatları uzmanları gibi pek çok bilim insanının ilgi alanına girmiştir. Bu disiplinler arası yaklaşım, yiyeceklerin tat, aroma ve koku gibi duyusal özelliklerinin sadece gıdanın kendisine değil, aynı zamanda tüketimin psikolojik ve fizyolojik boyutlarına da bağlı olduğunu ortaya koymaktadır. COVID-19 pandemisinde birçok hastada görülen koku ve tat kayıpları, nörogastronominin önemini bir kez daha gözler önüne sermiştir. Koku ve tat kayıpları, sadece COVID-19 gibi bulaşıcı hastalıklara değil, yaşlanma, sinir sistemi hastalıkları, ilaç kullanımı gibi birçok farklı nedene bağlı olarak da ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle, koku, tat ve beyin arasındaki ilişkiyi inceleyen nörogastronomi, gıda, beslenme, nörobilim, nöropazarlama, gastronomi, bilgisayar bilimleri, fizyoterapi, ağız sağlığı, turizm gibi çok çeşitli disiplinlerin bir araya gelmesini gerektirmektedir. Bu multidisipliner yaklaşım, koku ve tat bozukluklarının nedenlerini daha iyi anlamamızı, yeni tedavi yöntemleri geliştirmemizi ve hatta gıda endüstrisi ve restorancılık sektöründe yenilikçi uygulamalar ortaya koymamızı sağlayacaktır. Bu etkinlik ile öğrenim görmekte olan lisans ve lisansüstü öğrencilerine "Multidisipliner yaklaşımlarla Nörogastronomi konusunda Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerinin Artırılması Eğitimi " kapsamında eğitim verilecektir.

Program, öğrencilere gastronomi, moleküler gastronomi ve nörogastronomi alanlarında kapsamlı bir eğitim sunmayı hedeflemektedir. Nörobilim, gıda teknolojisi, gıda güvenliği ve ağız sağlığı gibi disiplinlerle olan etkileşimler, nörogastronominin multidisipliner yapısını vurgulamaktadır. Program, öğrencilere nörogastronomik araştırmalarda kullanılan yöntemler, sinir sistemi ile gıda arasındaki ilişki, yeme davranışlarını etkileyen psikolojik faktörler ve yapay zeka gibi konularda derinlemesine bilgi vererek, güncel bilimsel gelişmelerle buluşmalarını sağlamaktadır. Ayrıca, nöropazarlama gibi disiplinlerle olan bağlantılar, gastronominin çok yönlü bir alan olduğunu göstermektedir. Bu kapsamlı eğitim sayesinde öğrenciler, eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek, bilinçli tüketiciler ve topluma faydalı bireyler olarak yetiştirilmeleri amaçlanmaktadır. Program, öğrencilerin akademik ve mesleki kariyerlerinde başarılı olmalarına katkı sağlayacak temel bilgi ve becerilerle donatmayı hedeflemektedir.

Bu eğitim programının temel amacı, lisans ve lisansüstü öğrencilerinin farklı konularla multidisipliner yaklaşımlarla nörogastronomi konusunda her yönüyle konuyu anlamak, multidisipliner çalışmalara öncülük etmek, alanlarında akademik bilgi birikimlerini geliştirmek, bilimsel araştırma ve problem çözme becerilerini artırmaktır. Projeye başvuran lisans ve lisansüstü öğrencilerinin, proje kapsamında kursiyerlerimize çok yönlü bilgi akışı kazandırması hedeflenmiştir. Bu nedenle, 30 saat teorik olarak (4 gün) ‘Multidisipliner yaklaşımlarla Nörogastronomi konusunda Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerinin Artırılması Eğitimi’ planlanmıştır. Bu nedenle eğitmen ekibimizde multidipliner alanlarda çalışan hocalarımız dahil edilmiştir. Bu sayede, gelecek çalışmalara ışık tutması, bu alandaki eksikliklere çözüm olması hedeflenmiştir.

Eğitim programı sonunda katılımcılar 2237-A proje öğretim hedefleri ve kazanımlarıyla, katılımcıların alanları ile ilgili nörogastronomiye ve bu alandaki sorunlara  yönelik çok yönlü bakış açısı kazandırmaya yardımcı olmaktır. Program sonunda eğitmen ve katılımcılara sertifika düzenlenecektir.


ETKİNLİĞİN KAPSAMI 

Etkinlik kapsamında Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Gıda Mühendisliği, Beslenme ve Diyetetik alanlarında lisans (20 kişi) lisansüstü (30 kişi) (kayıtlı/mezun) kişilere online eğitim verilecektir.

4 günlük program kapsamında toplam 30 saatlik online eğitim verilecektir. Eğitimler, Iğdır Üniversitesi, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi ve Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitelerinden deneyimli öğretim üyeleri tarafından gerçekleştirilecektir. Ayrıca Üniversite akademisyenleri dışında,eğitmen olarak Nörobilim Uzmanı ve Diş Hekimi de eklenerek  eğitim daha yönlü yapılacaktır.

Koordinatör eşliğinde oluşturulan WhatsApp grubunda dersler kayıt altına alınarak katılımcıların erişimine sunulacaktır. Yeterli sayıda başvuru olmaması durumunda, farklı fakülte ve birimlerden konuya ilgi duyan lisansüstü ve lisans öğrencilerine de katılım imkanı sağlanacaktır.

Nörogastronomi ile ilişkili alanda eğitim veren/uzman eğitmenlerden oluşması çalışmanın amacına ulaşması için önemli faktördür.